Tuesday 8 April 2014

PROJEK GOTONG-ROYONG SIRI 1 MEMBERSIHKAN KAWASAN SEKITAR BEKAS KEDIAMAN DATO' MAHARAJA PERBA JELAI WAN ALI DATO' MPJ WAN CHIK

BUKIT KOTA, 29 SEPT. 2013 -  PROJEK GOTONG-ROYONG SIRI 1 anjuran bersama PERSATUAN SEJARAH MALAYSIA KAWASAN LIPIS-JKKK BUKIT KOTA telah diadakan bagi membersihkan dan memulihkan kawasan sekitar BEKAS KEDIAMAN DATO' MAHARAJA PERBA JELAI WAN ALI BIN DATO' MPJ WAN CHIK (1935-1957)

Projek gotong-royong yang dihadiri bersama AHLI JKKK BUKIT KOTA dan WARIS DATO' MAHARAJA PERBA JELAI WAN ALI DATO' MPJ WAN CHIK , serta AJK PERSATUAN SEJARAH MALAYSIA KAWASAN LIPIS telah berlangsung mulai jam 10.00 pagi-11.30 pagi.

                                                    FOTO 1
                                                                                              

f
                                               FOTO 2
                                                                                
FOTO 1   :  Diambil pada 12/07/2013 - sebelum gotong-royong
FOTO 2   :  Diambil pada 29/09/2013 - selepas gotong-royong siri 1

Turut serta dalam GOTONG-ROYONG ini ialah PN. WAN JASMA DATO' WAN BADIUZZAMAN (PEWARIS BEKAS KEDIAMAN) bersama keluarga terdekat. Projek rintis ini diakhiri dengan JAMUAN MAKAN TENGAH HARI di MASJID MAKAM BUKIT KOTA. 

Dari Kiri :
(1) Pn. Wan Jasma Dato' Wan Badiuzzaman, (2) Adinda Kepada Pn. Wan Jasma (3) En. Zakaria Md Dom (Suami Pn. Jasma)_, (4) En. Wan Mohamad bin Wan Mansor, (5) Dato' Setia Muda Pahang Wan Jasmi Dato' OKIMPJ Wan Badiuzzaman (5) Drs.Wan Aminuddin bin Wan Ab Hamid (Pengerusi Peratuan Sejarah Malaysia Kawasan Lipis). 

FOTO 3 :
Diambil pada 29/09/2013 - selepas gotong-royong siri 1



PROJEK GOTONG-ROYONG ini adalah atas inisiatif EN. HAMZAH BIN HUSIN (TOK 4 BUKIT KOTA) yang mahu melihat agar BEKAS KEDIAMAN TOK RAJA yang telah ditinggalkan ini dapat dipulihara, dan dimanfaatkan bagi tujuan PELANCONGAN SEJARAH.

"Saya rasa amat elok jika Bekas Kediaman Tok Raja ini kita pulihara, perbaiki mana yang patut, dan mungkin boleh kita buat sesuatu bagi kegunaan komuniti, dan juga dapat dimanfaatkan untuk pelancongan sejarah dengan kebenaran pewarisnya." 

"Saya juga ingin merakamkan ucapan terima kasih dan penghargaan kepada Drs. Wan Aminuddin bin Wan Ab Hamid kerana mencadangkan agar villa Maharaja Perba ini dijadikan Bangunan Warisan, dan bersama-sama menzahirkan projek gotong-royong ini".


En Hamzah Hussin
 (Tok4 Bukit Kota) 

Bagi peminat sejarah atau pelajar pusat pengajian tinggi yang berhasrat untuk membuat kajian terhadap BEKAS KEDIAMAN DATO' MAHARAJA PERBA JELAI ini boleh menghubungi EN. HAMZAH BIN HUSIN (TO4 BUKIT KOTA) - HP : 019-980 2576).

Pihak Penganjur mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan program bersama ini, dan insyallah projek bersiri ini akan dilanjutkan dari semasa ke semasa.   

WASSALAM

No comments:

Post a Comment