Sunday 7 February 2016

MASJID BUKIT MAKAM (1600M)

Foto di bawah ialah MASJID BUKIT MAKAM yang kita dapat saksikan pada 1 JANUARI, 2014.



Masjid Bukit Makam dipercayai didirikan sebaik sahaja SRI MAHARAJA PERBA@MAHARAJA PERBA III - WAN ISMAIL@WAN SARAH membuka dan membuat kediaman di Bukit Kota sekitar tahun 1600M.   Sejak tarikh itu, komuniti Bukit Kota semakin berkembang.  
 
MASJID BUKIT MAKAM ini telah mengalami perubahan dari segi struktur dan fizikal beberapa kali sejak ia didirikan di situ sewal-awalnya sekitar tahun 1882M.

MASJID BUKIT MAKAM yang terawal menurut sumber lisan terletak di PUNCAK BUKIT MAKAM kerana di puncak bukit ini masih terdapat ruang kosong yang tidak dijadikan makam.   

Adalah dipercayai sewaktu Dato' (Engku) WAN IDRIS BIN WAN MUHAMMAD (OKIMPJ KE-5) kembali ke rahmatullah (1882M) - MASJID ASAL BUKIT MAKAM itu sudah begitu uzur, dan perlu dipindah ke bawah sedikit - yakni di lokasi MASJID MAKAM sekarang.

Wallahualam

1 comment:

  1. Cucu Wan Bera bin Wan lah....

    salam tuan...Diseberang Masjid@ Jalan keretapi ada Kubu diatas bukit kecil tak silap Hamba...masa kecik2 dulu selalu main2 dgn kawan sekitar situ..Jika tk keberatan Boleh Bertanya Penduduk disekitar situ..

    Hamba.

    ReplyDelete